Spelbeschrijving

Alarm! Er is een UFO op komst en ze hebben onze boeren in het vizier! De boeren en hun dieren lopen heen en weer op het platteland, ze verstoppen zich in de toiletten of in geheime doorgangen en proberen het ruimteschip te ontwijken. Helaas blijft ook dat ruimteschip op pad en ontvoeren ze meer en meer boeren… Wie slaagt er in om als laatste op het platteland te blijven?

Aan het begin van het spel moeten alle boeren en dieren hun boerderij verlaten, de spelers dobbelen elk om beurt de dobbelsteen om één van hun pionnen te verplaatsen. Van zodra elke speler vier keer aan beurt is geweest en alle pionnen dus op het bord staan komen ook de aliens tot leven. Vanaf dat moment zullen de spelers met twee dobbelstenen moeten dobbelen, de combinatie van de twee dobbelstenen bepaalt wat er vervolgens gaat gebeuren. Zo kan je soms één van je pionnen verplaatsen en andere keren het ruimteschip. Als je met het ruimteschip boven een pion eindigt duw je één keer op de knop van het ruimteschip, het is dan spannend afwachten of de aliens de pion zullen ontvoeren of niet! In de meeste gevallen wordt de pion inderdaad opgezogen, maar ook de aliens maken fouten, dus met wat geluk blijft je pion op het bord staan. Het dobbelresultaat kan er helaas ook voor zorgen dat je verstijft van de schrik en deze beurt niks kan uitvoeren, en met wat geluk kan je het ruimteschip op een plaats naar keuze zetten en vervolgens proberen een pion te ontvoeren.

Als al je pionnen ontvoerd zijn moet je nog wel met de dobbelsteen blijven gooien, zo kan je het ruimteschip misschien nog verplaatsen. Als je je eigen boeren mag verplaatsen kan je helaas niets meer doen. Het spel gaat op deze manier verder tot wanneer er slechts pionnen in één kleur op het bord overblijven, de speler die met deze kleur speelde wint het spel!

Onze mening

UFO Alarm is een spel dat meteen de aandacht trekt van de kinderen. Het verhaal is leuk en is bovendien mooi uitgewerkt! Het spel zelf speelt leuk en bevat mooi materiaal maar heeft ook enkele mindere punten. Het wegrennen van het ruimteschip is spannend, iedereen probeert zich te verstoppen in het toilet of in de geheime gangen. Het spel kan soms onverwachte wendingen nemen naar gelang het dobbelresultaat van de verschillende spelers, als het wat tegen zit kan je in één ronde een paar pionnen tegelijkertijd verliezen. Het verplaatsen van dat ruimteschip lijkt voor jonge kinderen niet zo evident. De pionnen zijn erg licht zodat ze vlot worden opgezogen, maar de stickers komen helaas héél gemakkelijk los. Na amper twee spelletjes kwamen sommige stickers al los, en zonder sticker kan je helemaal niet zien van wie die pion is. Er is gelukkig een reserve velletje met stickers voorzien, de vraag is maar hoe lang die gaan meegaan. Zelf waren we alvast aan het denken aan een oplossing om de pionnen eventueel te verven. Het feit dat sommige spelers al vroeg uit het spel kunnen zijn is jammer voor een kinderspel. Met wat pech zijn al je pionnen na enkele rondes al ontvoerd, je kan dan nog wel dobbelen en het ruimteschip verplaatsen, maar spannend is het dan toch niet meer. Het onhandige ruimteschip, de stickers op de pionnen en de afvalrace waren voor ons minpunten, maar dat maakte de kinderen niets uit. UFO Alarm behoorde tot nu toe tot hun favoriete spellen… En hun mening is de belangrijkste voor zo’n kinderspellen, is het niet?

Conclusie: UFO Alarm is een leuk en spannend kinderspel!

UFO Alarm!

Met dank aan Goliath!

Met dank aan Goliath!

UFO Alarm!

Uitgever: Goliath
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 30 min.
Vanaf 6 jaar