MENU
»
S
I
D
E
B
A
R
«

Dr. Eureka
16 Nov 2015 door Ralda

Spelbeschrijving

Dr. Eureka is dringend op zoek naar een assistent, zijn laboratorium staat namelijk helemaal op zijn kop! Om de zaken niet erger te maken dan ze al zijn moeten de kandidaten het tegen elkaar opnemen. Enkele eigenschappen van de perfecte assistent: snel, stress-bestendig, efficiënt en logisch inzicht. Klinkt deze functie op je lijf geschreven? Laten we dan maar snel beginnen!

Elke kandidaat krijgt drie proefbuisjes met daarin telkens twee plastic ballen: rode, groene en paarse. Van zodra de bovenste opdrachtkaart omgedraaid word kan de wedstrijd beginnen. Alle spelers proberen de ballen nu zo snel mogelijk in dezelfde volgorde te krijgen als op de opdrachtkaart, het is daarbij verboden om de ballen met je handen aan te raken! Je mag de proefbuisjes uiteraard van plaats veranderen, je mag ze zelfs omgekeerd neerzetten om een oplossing te bereiken. Maar let op: als je een bal aanraakt of laat vallen doe je deze ronde niet meer mee. De speler die er als eerste in slaagt om de opdracht te vervolledigen wint deze ronde en ontvangt één punt. De eerste speler die vijf punten heeft behaald wint het spel.

In de spelregels staat ook een variant beschreven waarin je op voorhand moet zeggen in hoeveel stappen je de opdracht denkt te vervolledigen. De speler die het laagste getal noemde mag vervolgens eerst proberen, enkel als hij er in slaagt krijgt hij het punt, anders mag de volgende speler proberen.

Onze mening

Met de eigenschappen van de perfecte assistent beschrijven we eigenlijk meteen het hele spel: snel, tactisch en spannend. In het begin is het allemaal wat wennen om de ballen van het ene naar het andere buisje te gieten, na een paar opdrachten ben je er meestal wel mee vertrokken, voor kinderen duurt dat al wat langer. Wij waren alvast verbaasd over het inzicht van ons 7-jarig neefje, maar daag hem niet uit, want dan mislukt het helemaal door de stress. Qua snelheid kan een kind het nog niet meteen halen van een volwassene, maar het is vast en zeker een goede oefening voor hun logisch inzicht. Als volwassene zullen we het niet snel bovenhalen op een doorsnee spelavond, maar wel met het juiste, stressbestendige publiek. Met 54 opdrachtkaarten lijkt de herspeelbaarheid groot, toch zijn er heel wat opdrachten die op elkaar lijken.

Conclusie: Een spel met veel logisch inzicht en nog meer spanning!

Dr. Eureka

Met dank aan Blue Orange!

Met dank aan Blue Orange!

Dr. Eureka

Auteur: Roberto Fraga
Uitgever: Blue Orange Games
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 15 min.
Vanaf 6 jaar


Reageer

XHTML: Deze tags zijn beschikbaar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
© Spellenmolen junior